söndag 6 april 2008

Äventyret i Växjö!

På tåget till Lund

Lunch på konditoriet

I torsdags morse började resan som mina föräldrar berättat om. Vi tog tåget från stationen till Lund för att sedan byta tåg där. När vi installerat oss på tåget till Växjö låg jag först på sätet en stund, jag var ganska nyvaken men sen ville jag bara stå och titta ut genom fönstret. Så mycket saker som bara svischar förbi! Jag fick lite gröt också innan vi var framme i Växjö. Vi gick direkt till hotellet som vi skulle bo på för vi hade ju lite väskor med oss och under den korta stunden somnade jag. Mamma och pappa gick till ett konditori och åt varm macka och en bakelse. Jag vaknade och fick lunch och sen gick vi en runda i stan. Vi hade ganska bra väder, lite mulet men inget regn som tur var! Från det att vi checkat in på hotellet så var vi ute i stan hela dagen. När klockan började närma sig middag gick vi till en restaurang som heter Royal Thai där mamma och pappa åt god middag (tack för tipset Anneli och Caroline!). Servitören och servitrisen pratade med mig så fort dom gick förbi vårt bord och innan vi gick hem höll servitrisen mig. Jag var lite avvaktande till en början men sen gick det bra.

Servitrisen och jag

Under dom senaste dagarna har jag blivit riktigt mammig, om mamma bara försvinner för en sekund så blir jag ledsen trots att pappa är där. Det märktes första natten när jag skulle somna i resesängen som vi fick låna på hotellet. Jag ville INTE ligga där själv, jag skulle ligga hos mamma. Så mamma har inte fått sova så bra dom här nätterna men det har jag!

Mitt nya gosedjur och jag myser i sängen

På fredagsmorgonen efter frukost och förmiddagsvila tog vi bussen till simhallen. Vi skulle prova på att bada igen efter incidenten på babysimmet förra veckan. Inne på simhallen fanns ett litet litet äventyrsbad för oss små och där var vi hela tiden. Först tyckte jag att det var lite läskigt men när jag fick stå upp och leka med vattnet som rann så gick det jättebra.



När jag badat färdigt fick jag varma kläder på mig och sen fick jag lunch. Jag och mamma satt i fiket medans pappa var inne på stora äventyrsbadet och testade lite rutschbanor. Efter simmet var jag jättetrött och somnade direkt i vagnen. Mamma och pappa gick till Askelyckan för att fika, tydligen hade dom jättegoda chokladbakelser där för mamma och pappa tog foto på dom. Tokigt! Men visst ser dom smarriga ut?


Busar i resesängen som jag INTE ville sova i! (Tittar ni noga så ser ni min 3dje tand där uppe)

På kvällen hade vi bokat bord på Båtsmannen, jag sov medans mamma och pappa åt sin mat och den var tydligen också väldigt god. På kvällen somnade jag gott mellan mamma och pappa i den stora sängen. På vår sista dag i Växjö gick vi mest runt i staden och fikade som vanligt. Som tur var fanns det bagageboxar på stationen så pappa kunde låsa in väskorna och allt han shoppat! Vi åt lunch på Wayne´s alla tre och sen somnade jag gott i vagnen medans mamma och pappa satt en stund i solen. Resan hem gick jättebra och nästan direkt vi kom hem i lägenheten så skulle jag och mamma iväg igen. Vi skulle sova hos mormor och morfar för pappa skulle bort på tv-spelsfest hela kvällen. Jag och mamma sov gott i rosa rummet och lagom tills jag skulle sova min förmiddagslur gick vi hem till pappa igen.

Morfar ger mig lite dricka

Vilken rolig helg!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som om ni haft en oehört trevlig helg! :-)

Anonym sa...

Oj vad du får vara med om! Kul med en minisemester. Våren är på väg, även i Hällnäs, men ännu är det för tidigt för den typen av vagn som du sitter i. Vi har snö upp till fönsterbrädorna ännu! Vi längtar efter dig och dina föräldrar. Hoppas att vi kan ses till sommaren så vi får se hur duktig du har blivit. Du, mamma och pappa är jätteduktiga på att fota och berätta vad ni gör. Det uppskattar vi verkligen.
Kramar från farfar och Elisabeth

Anonym sa...

Hej! Så mysigt du har haft det!! Vi ses väl i veckan? Kram Lowa

Anonym sa...

Hejsan!! Vilken kanon semester ni har haft. Vi får ses i veckan...och ta en promenad. Låter väl bra. Hihi.
Kram Alicia & Malin

Anonym sa...

Välkommen hem, vi har saknat att få ta del av dina dagar här på din fina sida. Ni verkar ju haft trevligt och mysigt på er minisemester.Men nog var det skönt att komma hem till din egen säng och ditt fina rum?
Sköt om dig och hälsa mamma och pappa. Kram Jannice med familj.

Anonym sa...

Hej Vilmer!

Låter som du har haft det riktigt bra i Växjö. Där finns ju så mycket att hitta på. Jag har sagt till Carolin att ni tackade för tipsen och hon sa att ni e så välkomna till Växjö igen :0) Hoppas vi ses snart. Krama mamma och pappa från mig.
//Anneli

Anonym sa...

hej skatten! oj oj oj vilken spænnande resa du har haft, du har varit på massa olika resturanger å cafèr å varit på æventyrsbad å sen som grædden på moset har du fått lyxen att sova på hotell. jag kan sæga att faster ær vældigt avundsjuk på dig =0) saknar dig tok mycket hjærtat! pussar från faster

Anonym sa...

Hej! Tack för hälsningen i min blogg. Jag kommer inte på rytmiken imorgon. Jag ska vila lite till innan jag är redo för det. Dumt om jag smittar er också ju. Ha det bra, kram Lowa